headerphoto
banan webhosting

motorky

Co s sebou na cesty?

První fáze cesty spočívá v naplánování a sbalení potřebných věcí. Co na takovou cestu sebou?

Jedna z nejdůležitějších věcí je „antipich“ na opravy píchlých pneumatik. Dá se koupit asi za dvě stovky. Díky tomuhle vynálezu budete ušetření problémů se sháněním pneuservisu daleko na cestách, i když máte defekt a guma úplně ujde. On totiž „antipich“ nejen zalepí díru v gumě, ale i nafouká pneumatiku.

A co když i počasí je proti nám?
Kdo by to neznal, čtrnáct dní dopředu se těšíte jak jelita na očekávaný výlet, v den "D" motorka perfektně nachystaná a napakovaná a nadšeně vyrážíte. Ujede se přesně nějakých 30km a začne lít jako z konve, no nic, motorkářské šatstvo je sice konstruováno i na nepřízeň počasí, ale potapěčský neopren to není, že jo? Takže zapíchnout na benzinku a po překafení a přejedení fuj bagetama furt leje a leje.....Tak a teď je nejlepší hrábnout pod sedlo a vytáhnout dešťovku :-)...Jindy naprosto nevkusný a zavrhovaný kus nepromokavé hadry se stává spásou. Prakticky může existovat ve všech možných vkusných i nevkusných ( to spíš :-) ) variantách, jako jednodílná komboška nebo i klasicky kalhoty + bunda...I tady je samozřejmě na výběr z různých cenových relací, můžem koupit za pár kaček prakticky kus igelitu a pařit si v něm půl dne kou.., nebo připlatíme a pořídíme luxusnější variantu včetně podšívky, nepromokavých kapes na doklady a pod.

Dále samozřejmě překontrolujeme, zda sebou vezeme nejnutnější nářadí. Nepředpokládáme sice, že budeme během cesty provádět nějaké generální opravy čehokoli, ale i na běžné úkony, jako je seřízení světlometu nebo seřízení napnutí řetězu je prostě občas potřeba. Když už zmiňujeme řetěz, je vhodné přibalit též prostředek na jeho údržbu (vhodné klíče na upínací matici a napínák), neboť se předpokládá, že při delší cestě překročíme jeho „servisní interval“.
Navíc je řetěz potřeba zhruba každých 400 km namazat (pokud jedete v dešti tak ještě častěji), takže přibalte i chain spray.

rada-motorek
Pokud jedeme do zahraničí, je vhodné mít uzavřené zdravotní pojištění na cesty. Nemá smysl nechávat jeho sjednání na poslední chvíli, neboť nemůžeme tušit, kdy má v posledním větším městečku před hranicemi pojišťovna zrovna úřední den (otevřeno). Dále nezapomeneme kromě osvědčení o technickém průkazu a řidičáku i doklad o zaplacení povinného ručení pro zahraničí, tedy zelenou kartu. Včas si seženeme a nalepíme samolepku CZ (pokud máte novější typ SPZ s logem EU, tak CZ-ko není potřeba) a zjistíme, jaké speciality obsahují dopravní předpisy dané země, abychom se pak nedostali do problémů s tamější policií.

Když už tedy máme na hromadě vše, bez čeho se na cestách neobejdeme, vyvstane problém. Kam a jak to všechno naložíme? Náklad by měl být na motocyklu naložen rovnoměrně tak, aby nedocházelo k nežádoucím změnám těžiště. Vše, co na motocyklu máme, bychom měli pevně přichytit, abychom pak cestou svůj majetek neztráceli. Nejde jen o to, že poztrácíte své cennosti, můžete tím i ohrožovat ostatní účastníky silničního provozu. Ideální jsou kufry, ale poslouží i "gumycuky".
Ono pak není příjemné, pokud jedete za někým, komu spadne něco na silnici a vy se překážce musíte na poslední chvíli vyhýbat.

Pokud máte na nádrži tankvak, což se z hlediska těžiště jeví jako zcela nejvhodnější místo, pak do něj dávejte nejtěžší věci co s sebou táhnete a umístěte ho tak, aby nepřekážel při rejdu. Může se vám ale stát, že přes příliš vysoký tankvak neuvidíte na kontrolky a tachometr.

Další vhodné místo pro uložení nákladu jsou boční kufry nebo sedlové brašny. I zde platí zásada nepřetěžovat tato zavazadla, respektovat jejich maximální nosnosti udané výrobcem. Těžší předměty umístit v kufru níže (aby tak méně ovlivňovaly těžiště), zatížit oba kufry souměrně (tedy aby vás pak motocykl netáhl na jednu stranu) a omezit maximální rychlost. Důležitost rovnoměrného zatížení levé i pravé poloviny vynikne zejména u sedlových tašek, které se přehazují přes sedadlo. Při nedodržení této podmínky dochází k tomu, že brašny mají tendenci sjíždět k jedné straně a opírat se o výfuk.

Nejméně vhodným místem pro náklad je zadní nosič. Unese málo a přitom nejvíc ovlivňuje jízdní vlastnosti motocyklu. Proto sem patří pouze lehké věci jako třeba spací pytel či karimatka (pokud tedy zrovna nechcete jezdit po zadním…).

Tak už máme sbaleno a můžeme vyrazit. Je dobré mít alespoň rámcovou představu kam vlastně chceme jet. Pokud je to oblast, ve které se nevyznáme zrovna nejlépe, není od věci napsat si na lístek poznámky s názvy projížděných měst či obcí, případně ho obohatit o čísla silnic a dálnic. A to hodně velkým písmem. Za jízdy se totiž dost špatně studuje mapa připevněná na tankvaku a v neznámém terénu při špatném značení bývá občas docela oříšek dojet tam, kam přesně chceme.

Nějaký primitivní itinerář je tedy úplné minimum, co pro naši orientaci na cestách můžeme udělat. Bez něj se musí každou chvíli zastavovat a znovu a znovu kontrolovat, zda se zrovna nacházíme tam, kde chceme být, což „účastníky zájezdu“, kteří se přímo nepodílejí na navigaci nudí a „navigátor“ se stane rychle terčem jejich kritiky.

My na našich cestách děláme itineráře operativně, protože dost improvizujeme. Někdo ale samozřejmě může chtít naplánovat celou trasu v teple domova. To pak může s výhodou využít různé počítačové autoatlasy (např. Mapy.cz), které většinou nabízejí funkci vyhledat nejvýhodnější spojení „odkud, kam a přes co“.

Pokud chceme problém navigace vyřešit elegantněji, pořídíme si satelitní navigační systém. Zatím není na motocyklech běžnou záležitostí a to především z finančních důvodů. Samozřejmě i v tomto segmentu se dají najít přístroje s různou úrovní výbavy a tedy i cenou. Dobře však mohou posloužit i jednoduché, ruční „GPSky“ (Global Position System). Liší se funkcemi, které nabízí. Od jednoduchých, které určí jen přesnou polohou, až po ty, v nichž je již implementována jednoduchá mapa.

cestovani

Ale co si budeme povídat. Někdy se půldenní bloudění v neznámém terénu může s odstupem času stát veselou příhodou, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat v hospodě u piva.

Pokud není motorkář vlk samotář a cestuje ve skupině se svými druhy, je dobré se vždy domluvit (alespoň rámcově) kam se jede, kdy se bude zastavovat u benzínové pumpy apod. Také je vhodné, aby motorkář pravidelně sledoval ve zpětném zrcátku co se děje za ním, jestli své kolegy neztrácí. Pokud ano, je vhodné zastavit nebo alespoň zpomalit. Jako velice problematické je poztrácení skupiny v neznámém terénu. A je fakt, že v jakémkoli větším městě opravdu není problém se ztratit.

A co vy? Jaké jsou vaše zkušenosti z cestováním na motocyklu. Buďte taky jednou trochu aktivní a přispějte svými vlastními zkušenostmi!!




Tip na výlet

Motorkářské jeskyně "Pekelné doly" v unikátním prostředí největšího pískovcového podzemí v Evropě, v nádherné přírodě Lužických hor blízko rekreační oblasti Máchovo jezero, Sloup.
Celková plocha jeskyní přibližně 3500 m2, motorky mohou vjet dovnitř, teplo zajištěno ! 12° C !

pekelne


Anketa

BlueBoard.cz